חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מהלך ניתוח קטרקט

ניתוח קטרקט נחשב לאחד הניתוחים הנפוצים ביותר בעולם, ויעילותו גבוהה במיוחד. אחוזי הצלחתו נחשבים גבוהים מאוד ונעים בין 95-97%. משך הניתוח הינו קצר, ואורך בין חצי שעה לשעה.

הניתוח כמעט תמיד יתבצע תחת הרדמה מקומית (למעט מקרים חריגים המצריכים הרדמה כללית וזאת בהמלצת הרופא), והוא אינו מלווה בכאב.

במאמר זה נפרט את שלבי הניתוח:

הכנה לפני הניתוח:

לפני הניתוח יערכו בדיקות עם רופא משפחה ורופא עיניים. תתבצע הערכה של המצב הבריאותי הכללי של המטופל על מנת לאשר שאכן מתאים להיכנס לניתוח.
בדיקת העין לקראת הניתוח תיערך על ידי הרופא המנתח ותכלול הערכה של חדות הראיה, מצב הקטרקט ובריאות שאר המבנים בעין.

בשלב זה, תינתן ההמלצה של הרופא המנתח על אופן הטיפול הרצוי לפי מצב הקטרקט בעין, לרבות הסבר על מהלך הניתוח, סיכויי הצלחתו והסיכונים שבו. כמו כן, בשלב הזה ניתן להתייעץ עם המנתח לגבי סוג העדשה המומלצת להשתלה, בהתאם לצרכיו ורצונותיו של המטופל (להרחבה בנושא סוגי עדשות שונות ניתן ללחוץ כאן).

יש לציין כי המטופל אינו צריך לבצע הכנה פיזית מיוחדת לצורך הניתוח, או לחרוג ממנהגיו. למשל, אין צורך לצום, או להפסיק ליטול תרופות מסוימות (אלא אם כן ניתנה הנחיה ספציפית ע"י הרופא).

שימו לב: רוצה לקרוא סיפורי מקרה מוצלחים של ניתוחי הקטרקט? לחצ/י כאן לסיפורי הצלחה!

מהלך הניתוח:

כאמור, ניתוח קטרקט הוא ניתוח די קצר, ואורך לרוב בין חצי שעה לשעה.
הניתוח מתבצע במספר שלבים, מרגע ההרדמה (שהינה לרוב הרדמה מקומית) ועד לשחרור להמשך התאוששות בבית. להלן פירוט השלבים:

  • הרדמה מקומית: בעת קליטת המטופל במרפאה ביום הניתוח, יוזלפו טיפות עיניים לתוך העין המנותחת להרחבת האישונים. לאחר מכן ניגשים להתחיל בשלבי הניתוח, כאשר השלב הראשון מצריך הרדמה של העין המנותחת.
    על פי רוב, הניתוח נערך תחת הרדמה מקומית. ההרדמה תינתן לרוב באמצעות טיפות, אם כי יש פעמים בהם הרופא יבחר בג'ל והזרקה. רק במקרים מיוחדים ונדירים יחסית, המחייבים זאת תתבצע הרדמה כללית.

להלן שלבי הניתוח:

  • יצירת פתח בעין והסרת העדשה העכורה – בשלב זה מתבצע חתך עדין שדרכו מוציאים את העדשה העכורה כהכנה לקראת הכנסת העדשה המלאכותית השקופה במקומה.

ישנן 3 דרכים שונות בהם ניתן לבצע פעולה זו:

1) פאקואמולסיפיקציה – (או בקיצור- פאקו, Phacoemulsification), השיטה הנפוצה ביותר. בשיטה זו, המנתח מבצע באופן ידני חתך באורך של כ-2 מ"מ בשולי הקרנית ומפריד את העדשה מהקרום העוטף אותה. לאחר מכן, הרופא מפורר את העדשה המופרדת בעזרת מחט זעירה שיוצרת גלי אולטרסאונד מהירים המפוררים את העדשה העכורה לחלקיקים. חלקי העדשה המרוסקים נשאבים דרך אותה מחט חלולה תוך כדי הריסוק.

2) ניתוח קטרקט בלייזר – שיטה דומה לשיטת הפאקו למעט ביצוע החיתוך, המבוצע כאן על ידי מכשיר לייזר, ולא באופן ידני באמצעות סכין כירורגית. השימוש בלייזר יעיל במספר שלבים שונים של הניתוח – הן לצורך יצירת חתך ראשוני מדויק בקרנית העין, והן לצורך פירוק העדשה הפגומה עצמה. לעיתים השימוש בלייזר ייעשה לחיתוך בלבד ולפעמים גם לחיתוך וגם לפירוק העדשה, לפי שיקול הדעת של המנתח.

היתרונות של ניתוח קטרקט בלייזר הם בעיקר ברמת דיוק החיתוך, וכן בהפחתת הסיכון להיווצרות תופעות לוואי וגרימת נזק לעין (על כך ראה עוד במאמר ניתוח קטרקט בלייזר).
לאחר החיתוך המשך הניתוח מתנהל כמו בשיטה הקודמת (פאקו).
מעבר לדיוק בחיתוך, הלייזר כאמור, לרוב, יגרום לפחות טראומה לעין, ובכך עשוי לקצר את משך ההחלמה ולהקטין את הפגיעה בעין. כמו כן, בשל יעילות הפרוצדורה, משך הניתוח מתקצר גם כן.

חשוב לציין שניתוח בלייזר מבוצע באופן פרטי בלבד, ולא דרך הרפואה הציבורית. לקריאה נוספת ניתן לעיין במאמר – ניתוח קטרקט בלייזר.

3) מינינוק – מינינוק היא שיטה ידנית להוצאת קטרקט שנמצא במצב מתקדם, כך שאי אפשר להוציא בהליך פאקו. בשיטה זו, על המנתח לבצע חתך ידני ארוך יותר, לרוב בין 4-5 מ"מ על מנת להוציא את גרעין העדשה בשלמותה. מאחר ומדובר בחתך גדול יותר, ובשונה מהגישות הקודמות, החתך הראשי ייסגר באמצעות תפרים, שנשארים קבועים בתוך העין ואינם מורגשים.

  • הכנסת העדשה המלאכותית החדשה: בשלב האחרון, לאחר שהוסרה העדשה הפגומה, העדשה מוחלפת בעדשה מלאכותית חדשה. העדשה החדשה שהינה גמישה, מקופלת ומגולגלת, מוכנסת בעזרת נקב זעיר דרך החתך הראשי שקוטרו כאמור כ -2 מ"מ. העדשה החדשה נפתחת אוטומטית לתוך מקומה הטבעי.

    לאחר הכנסת העדשה, הפתחים בשולי הקרנית יאטמו על ידי המנתח – לרוב באמצעות הזרקת נוזל באופן מקומי סביב הפתחים ויצירת בצקת אשר תעזור בתהליך סגירת הפתחים. לרוב אין אפילו צורך בתפרים מכיוון שהעין מחלימה בכוחות עצמה. לאחר הכנסת העדשה הרופא יסגור את החתך הזעיר. לרוב אין אפילו צורך בתפרים מכיוון שהעין מחלימה בכוחות עצמה. (לקריאה על סוגי העדשות השונות ראה כאן)

שימו לב: התייעצו עם מומחה לקטרקט לגבי עדשות פרימיום, קבעו תור לאחד מהרופאים הנבחרים!

רופאים נבחרים שנת 2024

[ מרכז ]

מנהל את מחלקת העיניים בב"יח וולפסון בחולון.

[ מרכז ]

רופא בכיר במח' עיניים בבי"ח אסף הרופא בבאר-יעקב.

רופא בכיר במח' עיניים ברמב”ם ובבני ציון בחיפה.

מנהלת שירות קרנית בבית החולים אסף הרופא.

מנהל יחידת קטרקט, המרכז הרפואי וולפסון חולון.

מנהל יח' קרנית ומנהל במח' העיניים, במרכז הרפואי איכילוב.

[ דרום ]

מנהל שירות ניתוחי קטרקט ומנתח במרכז הרפואי סורוקה בב"ש.

בקרוב יתווסף רופא זה

בקרוב יתווסף רופא זה

החלמה והתנהלות לאחר הניתוח:

לרוב, לאחר שעות בודדות בחדר ההתאוששות, ישוחרר המנותח לביתו. עם השחרור יינתן מרשם לטיפות אנטיביוטיות וטיפות סטרואידים שנועדו לסייע בקליטת העדשה, ובמניעת התפתחות דלקת בעין. את הטיפות יש לקחת, בהתאם להוראות הרופא, ולרוב במשך כ-4 שבועות מיום סיום הניתוח. ביקורת ראשונה הינה לרוב יום למחרת הניתוח וביקורת נוספת לרוב כעבור כחודש. ייתכנו תחושת אי נוחות קלה וכאב עמום בימים הראשונים שלאחר הניתוח, אך עם טיפות עיניים ומשככי כאב, סימפטומים אלה יחלפו בתוך מספר ימים. לרוב ניתן לחזור לפעילות כמעט מלאה, כולל נהיגה, כבר למחרת הניתוח, כאשר יש כמה דברים שיש לשים לב אליהם בימים הראשונים לאחר הניתוח:
  • יש להימנע משפשוף העין.
  • יש להימנע מהרטבה ישירה של העין, כולל שחיה.
  • יש להימנע ממאמץ פיזי מוגבר, כולל הרמת משקלים כבדים וחשיפה ללכלוך ואבק.

לרוב תוצאות הניתוח ניכרות בתוך זמן קצר יחסית, כאשר רוב המטופלים יחושו בשיפור באיכות הראיה כבר בימים הראשונים שלאחר הניתוח. מגמת השיפור עשויה לקחת בין כמה ימים לשבועות בודדים עד שהראיה חוזרת לשיאה.

במידה ומופיעים סיבוכים לאחר הניתוח כגון גירוי משמעותי או כאב בעין, הופעת הפרשות חדשות, אודם או נפיחות, ירידה בחדות הראיה – יש לגשת מייד לבדיקת רופא עיניים לאבחון וטיפול. מצבים אלה הם די נדירים.
להרחבה בנושא סיכונים בניתוח קטרקט ניתן לקרוא כאן.

לסיכום, ניתוח קטרקט הוא הליך נפוץ ביותר המבוצע בישראל עשרות אלפי פעמים בשנה ונחשב לבטוח מאוד. לפני הניתוח נערכות מספר בדיקות רפואיות כלליות וכן בדיקות ומדידות של פרמטרים שונים בעין, על מנת לוודא את בריאות המטופל, ולהבין את מהלך הניתוח המיטבי (ואיזו עדשה כדאי להשתיל – לסוגי עדשות ראה כאן).

הניתוח עצמו אורך לרוב פחות משעה, ולאחר התאוששות קצרה המנותח ישוחרר לביתו להמשך מנוחה. הניתוח אינו מגביל במיוחד, ולרוב ניתן לחזור לפעילות כמעט מלאה כבר ביום למחרת, כולל נהיגה. ישנן הגבלות מעטות בימים שלאחר הניתוח (המפורטות מעלה), כגון הרמת משקולות כבדים, איסור להרטיב את העין, ובכללי הקפדה על היגיינה מרבית בימים אלה.

כיום קיימים חידושים טכנולוגיים בתחום שניתן למצוא ברפואה הפרטית (לקבלת למידע נוסף בנוגע לאפשרויות הטיפול בשוק הפרטי), כדוגמת ניתוחי הלייזר המתקדמים ועדשות פרימיום. ניתוחים אלה מאפשרים לבצע את הניתוח בצורה פשוטה, יעילה, ובטוחה אף יותר מהרגיל, ולהביא את איכות וחדות הראיה לרמה הטובה ביותר. (לקריאה אודות סיפורי הצלחה בניתוחי קטרקט לחצ/י כאן)

שימו לב: ניתוח קטרקט מאוחר עלול ליצור סיבוכים. קבעו תור לאחד מהרופאים הנבחרים!

גולשים שקראו מאמר זה התעניינו ב:

מאמר זה נבדק ואושר ע"י ד"ר דובינסקי-פרצוב ביאנה רופאת עיניים בבי"ח שמיר – אסף הרופא

יש לכם שאלה? תגובה שברצונכם לכתוב?
שלחו אלינו בטופס למטה את שאלתכם/ תגובתכם: 

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top