חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ניתוח הקטרקט - ציבורי מול פרטי

ניתוח קטרקט הוא בין הניתוחים הנפוצים ביותר בארץ ובעולם. במידה והנכם סובלים מקטרקט ועליכם לעבור ניתוח להסרתו, כדאי לדעת כי בישראל בלבד, ניתוח זה מתבצע כ-50,000 פעם בשנה.

ניתן לבצע את הניתוח במספר מסלולים שונים – החל מהרפואה הציבורית, דרך מרכזים רפואיים פרטיים הנמצאים בהסדר קופות החולים וכלה ברפואה הפרטית.

אחד הגורמים בתהליך קבלת ההחלטה היכן לבצע את הניתוח, הוא הכיסוי הביטוחי הניתן למטופל במסגרת ציבורית או פרטית. קיימים מסלולי ביטוחים שונים ורבים דרכם ניתן לבצע את הניתוח (מסלול ציבורי/ מסלול בכיסוי הביטוח המשלים/ מסלול בכיסוי הביטוח הפרטי/ מסלול באופן פרטי לגמרי וכו'), ננסה לפרט במאמר זה את האפשרויות השונות והכיסוי הביטוחי הרלוונטי. נדגיש כי, טרם ביצוע ההליך, מומלץ לבדוק את המחירים המדוייקים בהתאם לכיסוי הביטוחי הספציפי שלכם.

במאמר זה נציג בפניכם את הנושאים הבאים:

ההבדלים בין המגזר הציבורי והפרטי בניתוחי קטרקט:

כאמור, קטרקט הינו ניתוח נפוץ וחיוני, והוא נכלל בסל התרופות הציבורי. הניתוח במתכונתו הבסיסית בלבד, ניתן ללא עלות בבתי חולים ציבוריים (על כך נרחיב בהמשך), ובמרכזים רפואיים הנמצאים בהסדרים שונים עם קופת החולים בה המטופל חבר. 

חשוב להדגיש כי כאשר מתייחסים לניתוח קטרקט שנכלל בסל התרופות הציבורי – הכוונה היא לניתוח קטרקט רגיל (ולא ל – ניתוח קטרקט בלייזר).

מטופלים אשר מבוטחים בביטוחים המשלימים בקופה (שב"ן, שרותי בריאות נוספים) יוכלו לקבל את הטיפול במסגרת בתי החולים והמרכזים הפרטיים בדרגות שונות של השתתפות עצמית וסבסוד, בהתאם למסגרת הביטוח המשלים בקופה בה הם חברים ו/או הביטוח הפרטי שיש ברשותם. לדוגמא, מטופל שיבחר באחת מעדשות הפרימיום השונות, יצטרך לשלם השתתפות עצמית לבית החולים על פי מחיר אחיד שנקבע מראש (ראה מידע מטה, בהמשך המאמר אודות סוגי העדשות).

למרות שהניתוח (כאמור, במתכונתו הבסיסית) מוצע בחינם במסגרת סל התרופות הציבורי, ונחשב לניתוח יחסית בטוח, עדיין מטופלים רבים מעדיפים לעבור את ההליך דרך הרפואה הפרטית (עם יתרונות הרפואה הפרטית וחסרונותיה).

קיימים הבדלים נוספים משמעותיים (עליהם נפרט יותר בהמשך המאמר) כגון משך ההמתנה לניתוח שמתקצר משמעותית בשוק הפרטי (לאור זמינות הרופאים הגבוהה), וכן בחירת רופא מנתח ספציפי המתאפשרת ברפואה הפרטית בלבד ועוד.

שימו לב: בדקו מה הביטוח שלכם מכסה, התייעצו טלפונית עם מזכירות הרופאים!

רופאים נבחרים שנת 2024

[ מרכז ]

מנהל את מחלקת העיניים בב"יח וולפסון בחולון.

[ מרכז ]

רופא בכיר במח' עיניים בבי"ח אסף הרופא בבאר-יעקב.

רופא בכיר במח' עיניים ברמב”ם ובבני ציון בחיפה.

מנהלת שירות קרנית בבית החולים אסף הרופא.

מנהל יחידת קטרקט, המרכז הרפואי וולפסון חולון.

מנהל יח' קרנית ומנהל במח' העיניים, במרכז הרפואי איכילוב.

[ דרום ]

מנהל שירות ניתוחי קטרקט ומנתח במרכז הרפואי סורוקה בב"ש.

בקרוב יתווסף רופא זה

בקרוב יתווסף רופא זה

יתרונות הטיפול באופן ציבורי:

כאמור, מטופל הבוחר לבצע את הניתוח בבית חולים ציבורי, אמנם אינו יכול לבחור את הרופא, אך גם בשירות הציבורי חלק מהרופאים הינם בעלי ותק וניסיון רב בתחום. 

אין ספק שהיתרון המרכזי הבולט של הטיפול במסגרת ציבורית הוא במישור הכלכלי, כלומר בעלויות הטיפול  ניתוח קטרקט רגיל הכולל עדשות מונופוקליות בלבד יכול להיעשות ללא עלות כלל בבתי החולים הציבוריים.

כמו כן, מבוטחים בעלי ביטוח משלים בחלק מהקופות, זכאים בתנאים מסוימים, לביצוע הניתוח ללא עלות במרכזים הרפואיים הנמצאים בהסכם עם הקופה שלהם (יש לברר את התנאים ישירות מול קופות החולים). 

מטופל שיש לו ביטוח פרטי מתאים (לדוגמא בחברות הביטוח – הראל, הפניקס, מגדל, מנורה, כלל, ביטוח ישיר, דיקלה, הכשרה, אליהו איילון, שילוח, AIG), יוכל על פי רוב לבצע את ניתוח הקטרקט באופן פרטי בעלות נמוכה תוך בחירת רופא פרטי ספציפי בעצמו.

לעומת זאת, מטופל שאין בידו ביטוח כלשהו  (כלומר אינו מבוטח במסגרת הביטוח המשלים בקופה וגם לא בביטוח פרטי) יאלץ לשאת בעלויות הניתוח המלאות במידה והניתוח מבוצע באופן פרטי. 

בכל מקרה, מומלץ לברר את המחירים המדויקים בהתאם לביטוח הספציפי שלכם (בין אם יש לכם ביטוח פרטי או ביטוח משלים במסגרת הקופה – שב"ן). 

שימוש בעדשות פרימיום/ייעודיות: 

קופת החולים תכסה באופן מלא רק עדשות מונופוקליות (כלומר עדשות משפרות ראייה לטווח אחד בלבד – או לטווח רחוק, או לטווח קרוב, לפי בחירת המטופל וללא אפשרות לטפל בצילינדר).

במידה והמטופל יבחר בעדשות פרימיום – הוא יצטרך לשלם לבית החולים עבור עדשות אלה השתתפות עצמית על פי מחיר שנקבע מראש במסגרת סל הבריאות. 

קיימים מספר סוגים של עדשות ייעודיות/פרימיום:

  • עדשה מולטיפוקלית – עדשה המשלבת מספר מוקדים, לקרוב ולרחוק (לעיתים קרובות מאפשרת לוותר בכלל או כמעט בכלל על משקפיים). עדשות אלה מורידות משמעותית את התלות במשקפיים או בעדשות מגע. 
  • עדשה טורית – עדשה המטפלת בבעיית הצילינדר (או בשמה המדעי – אסטיגמציה) בעין אם קיים.
  • עדשות משולבות – עדשה שהינה גם טורית ("צילינדר") וגם מולטיפוקלית ומשולבת בעדשה אחת. עדשות אלה מתאימות לעיניים בהם יש אסטיגמציה (צילינדר) ובנוסף המטופל בוחר להשתיל עדשה רב מוקדית. הן היקרות ביותר מבין עדשות הפרימיום.

שימו לב: התייעצו עם מומחה לקטרקט לגבי עדשות פרימיום, קבעו תור לאחד מהרופאים הנבחרים!

יתרונות הטיפול באופן פרטי:

כפי שכתבנו מעלה, הקופה אמנם מכסה את העלות של ניתוח קטרקט, אבל במתכונת בסיסית בלבד. במסגרת ניתוח קטרקט פרטי המטופל ייהנה מטיפולים או שירותים שלא כלולים בסל כגון:

  • ניתוח קטרקט בלייזר – ניתוחי קטרקט בלייזר כמעט ולא ניתנים כלל במסגרת הרפואה הציבורית. ניתוחי לייזר מהווים את שיא הטכנולוגיה כיום בתחום ניתוחי הקטרקט, כאשר הם מאפשרים דיוק רב יותר בעת הניתוח, ובכך מצמצמים את הסיכונים להופעת תופעות לוואי. (ראה כאן הרחבה על ניתוח קטרקט תוך שימוש בלייזר).
  • בחירת הרופא ומקום הטיפול – למטופלים רבים חשוב מאוד לדעת מי ינתח אותם, כמו גם לקבל על המנתח פידבק והמלצות אישיות מאנשים אחרים שביצעו את הניתוח. בניתוח פרטי המטופל יכול לבחור אישית מי יטפל בו, ולזכות כתוצאה מכך בביטחון ושקט נפשי ובמנתח מנוסה מהשורה הראשונה. במערכת הציבורית לעומת זאת, לרוב לא תהיה למטופל יד חופשית בבחירת הרופא, אך גם בשירות הציבורי חלק מהרופאים הינם בעלי ותק וניסיון רב בתחום.
  • משך ההמתנה לניתוח – בשונה מברפואה הציבורית, בבתי החולים הפרטיים והמרכזים הרפואיים הפרטיים אין לרוב, מחסור בתורים ובדרך כלל ניתן לקבוע את הניתוח במהירות יחסית.

בתי חולים ומרכזים רפואיים פרטיים המבצעים ניתוח קטרקט:

ישנם מספר בתי חולים ומרכזים רפואיים פרטיים המבצעים ניתוחי קטרקט. המרכזים המפורטים אמנם נמצאים בהסדרים עם הביטוחים הפרטיים וקופות החולים, אך כפי שניתן לראות להלן, מרכזים מסוימים עובדים בעיקר עם קופות מסוימות. למידע נוסף לגבי עלויות מדויקות, החזרים, פירוט רופאים ולכל מידע נוסף, אנו מציעים לפנות  בצורה ישירה למזכירות קופת החולים.

סקירת המרכזים העיקריים:

  • מרכז עין טל – מרכז רפואי פרטי; לפי נתוני עין טל, הם מבצעים כ-8,000 ניתוחים בשנה (כ – 25% מכלל הניתוחים הפרטיים). מטופלי כללית מושלם מופנים לרוב לעשות את ניתוחי הקטרקט במרכז הרפואי עין טל. לעין טל הסכמים גם עם לאומית ומאוחדת, וכן ועם חלק מחברות הביטוח הפרטיות.
  • בית חולים אסותא – בית חולים פרטי. מטופלי מכבי מופנים לרוב לביצוע ניתוח הקטרקט באסותא. לאסותא יש הסכמים עם קופות החולים והביטוחים הפרטיים, הכוללים לעיתים השתתפות עצמית. 
  • מרכז מדיקה – מרכז רפואי פרטי. מטופלי מאוחדת נשלחים לרוב לטיפול במדיקה. חברי קופות החולים השונות אשר יש להם ביטוח משלים, זכאים לכיסוי עלות הניתוח בהשתתפות עצמית.
  • מרכז רפואי עיניים –  חלק מקבוצת דנאל (מיסודה של ד"ר שמואל לוינגר), למרכז 4 סניפים: בירושלים, תל אביב, חיפה ובאר שבע. עובדים בעיקר במגזר הפרטי ועם הביטוחים הפרטיים. במידה  והמטופל בחר ברופא של המרכז הנמנה על רשימת היועצים של קופת החולים בה הוא מבוטח, הייעוץ ינתן בהשתתפות הביטוח המשלים של הקופה.
  • עתידים מדיקל סנטר – מקבוצת דנאל. למרכז זה הסכמים עם הביטוחים המשלימים של קופות החולים כללית, לאומית ומאוחדת ועם חלק מחברות הביטוח הפרטיות.
  • מרכז רפואי מעיין – מקבוצת דנאל. רוב הטיפולים המוצעים במטופלים במרכז זה ניתן לממן באמצעות ביטוחים פרטיים, ובעזרת הביטוחים המשלימים של קופת החולים של המבוטח. גובה הכיסוי משתנה בהתאם להסכם הקיים בין המרכז לרופא המנתח, ומול חברת הביטוח או הביטוח המשלים של הקופה.

בכל מקרה יש לברר את הזכאות שלכם מול קופת החולים, המרכז הרפואי ו/או חברת הביטוח הפרטית בה הינכם מבוטחים.

שימו לב: ניתוח קטרקט מאוחר עלול ליצור סיבוכים. קבעו תור לאחד מהרופאים הנבחרים!

לסיכום, ניתוח הקטרקט הוא מהניתוחים הנפוצים ביותר כיום. לאור זאת, מגוון אפשרויות הטיפול הוא רחב ביותר, וניתן לקבל טיפול במסגרת הרפואה הציבורית דרך קופות החולים והרפואה הציבורית, או באמצעים פרטיים.

ניתוח הקטרקט הבסיסי (ללא לייזר, ועם עדשה סטנדרטית מונופוקלית/ חד-מוקדית) מכוסה במסגרת סל התרופות וניתן ללא עלות (לקריאה נוספת לגבי פירוט עלויות הטיפול ניתן ללחוץ כאן).

ביטוחי השב"ן של הקופות השונות נמצאות בהסדרים עם מרכזים רפואיים שונים, והסדרי הביטוח מציעים חבילות כיסוי שונות לרופאים שונים ולקליניקות שונות. 

הפונים לקבל טיפול בערוץ הפרטי יכולים ליהנות ממגוון חידושים טכנולוגיים כגון ניתוחי קטרקט בלייזר ועדשות פרימיום מותאמות-אישית, המהוות את שיא הטכנולוגיה כיום בתחום זה ונותנות פתרון איכותי לבעיית הקטרקט לעומת זאת במסלול הציבורי בו ניתן לעיתים לקבל את הניתוח הבסיסי אף ללא עלות.

גולשים שקראו מאמר זה התעניינו ב:

יש לכם שאלה? תגובה שברצונכם לכתוב?
שלחו אלינו בטופס למטה את שאלתכם/ תגובתכם: 

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top