חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ניתוח קטרקט - המדריך למתחיל

הקטרקט (ירוד), התעכרות העדשה בעין, הינו מצב נפוץ מאוד בקרב האוכלוסייה הבוגרת (גילאי 60+), היא מחלת עיניים נפוצה מאוד, המהווה את אחד הגורמים המובילים לירידה בחדות הראייה. 

כיום, בזכות טכנולוגיה מתקדמת, ומאגר רחב של רופאים מיומנים בתחום, ניתן לטפל בקלות יחסית וביעילות רבה בקטרקט באמצעות ניתוח, ולהחזיר למטופל את איכות הראיה ואיכות החיים למוטב. מאחר והעין היא איבר עדין, ישנה חשיבות רבה לניסיונו של הרופא המנתח בהצלחת הניתוח, ובהתאמת העדשה הנכונה לעין.

במאמר זה ריכזנו עבורכם נקודות עיקריות הנוגעות לאופי המחלה ואופן הטיפול בה:

מהו קטרקט?

קטרקט (או בעברית – ירוד), הוא מצב של עכירות בעדשת העין (העדשה מפסיקה להיות שקופה וצלולה), שכתוצאה ממנו נפגעת איכות הראיה. מדובר בתופעה די נפוצה בקרב האוכלוסיה הבוגרת, כאשר היא מהווה את הגורם המוביל לפגיעה בראיה באוכלוסיה זו.

ברוב המקרים, הקטרקט נוצר כתוצאה מתהליך ההזדקנות הטבעית.

למרות שהמחלה שכיחה בעיקר אצל מבוגרים, קטרקט בעין יכול להיווצר אצל כלל האוכלוסייה, וזאת ממגוון סיבות כגון: פגיעה חיצונית, סוכרת, נטילת תרופות (סטרואידים), חשיפה ממושכת לקרינה, קטרקט מולד (תורשתי), או כתוצאה מדלקות ומחלות עיניים.

שימו לב: ניתוח קטרקט מאוחר עלול ליצור סיבוכים. קבעו תור לאחד מהרופאים הנבחרים!

הופעת קטרקט מלווה בפגיעה הדרגתית באיכות הראיה כגון טשטוש ראיה, וחוסר חדות. תסמינים נוספים עלולים לכלול פגיעה בראיית צבעים, הופעת "הילות" סביב מוקדי אור, רגישות או סינוור מאורות בוהקים, ירידה באיכות הראייה הלילית, וקושי בקריאה מקרוב. 

גורם נוסף שעלול להצביע על התפתחות קטרקט הוא עלייה מתמשכת במספר במשקפיים (החלפת זוגות משקפיים תדירה) דבר המעיד על פגיעה גוברת בראיה. 

במידה ומופיעים חלק מהתסמינים הנ"ל, מומלץ לפנות לרופא עיניים לצורך אבחון וטיפול.

כאמור, הקטרקט מתבטא בעכירות של עדשת העין. היא עלולה להיראות כמין עדשה "חלבית" עכורה, או לשנות את צבע העדשה לצהבהבה או חומה. אותו שינוי עלול להופיע במספר אזורים בעדשה בהתאם לסוג הקטרקט שנוצר.

רופאים נבחרים שנת 2024

[ מרכז ]

מנהל את מחלקת העיניים בב"יח וולפסון בחולון.

[ מרכז ]

רופא בכיר במח' עיניים בבי"ח אסף הרופא בבאר-יעקב.

רופא בכיר במח' עיניים ברמב”ם ובבני ציון בחיפה.

מנהלת שירות קרנית בבית החולים אסף הרופא.

מנהל יחידת קטרקט, המרכז הרפואי וולפסון חולון.

מנהל יח' קרנית ומנהל במח' העיניים, במרכז הרפואי איכילוב.

[ דרום ]

מנהל שירות ניתוחי קטרקט ומנתח במרכז הרפואי סורוקה בב"ש.

בקרוב יתווסף רופא זה

בקרוב יתווסף רופא זה

סוגי הקטרקט השונים מסווגים לרוב על פי מיקומם ביחס לעדשה:

  • קטרקט גרעיני (או נוקליארי) הוא סוג הקטרקט הנפוץ ביותר. קטרקט זה מופיע במרכז העדשה, ובדרך כלל גורם לעליה במספר המשקפיים ובצורך גובר לחידוש המשקפיים. קטרקט מסוג זה גורם לטשטוש וירידה בחדות הראיה, ומתבטא ב"הצהבה" של מרכז עדשת העין.
  • קטרקט קורטיקלי מופיע באיזור ההיקפי של העדשה. במקרה זה הקטרקט מתקדם משולי העדשה לכיוון מרכזה. אי לכך, המטופל לא יחוש בפגיעה בראיה בשלביו הראשונים, אלא רק כאשר הקטרקט גדל, תופס נפח ומשתלט על מרכז העדשה. קטרקט זה גם פוגע גם בראיה הלילית.
  • קטרקט תת-קפסולרי אחורי הוא הסוג השלישי והנדיר יותר. קטרקט זה מופיע מאחורי קופסית העדשה, ולרוב מתאפיין בסינוור, ופגיעה בראיה מקרוב. זהו סוג הקטרקט המאפיין חולי סכרת, חולים במחלות דלקתיות של העין ומטופלים בתרופות סטרואידליות, אם כי יכול להופיע גם בשאר האוכלוסייה.

שימו לב: התייעצו עם מומחה לקטרקט לגבי עדשות פרימיום, קבעו תור לאחד מהרופאים הנבחרים!

ניתוח להסרת קטרקט

כאמור, היווצרות קטרקט בעין היא תופעה שכיחה ביותר, בעיקר אצל מבוגרים, ולמעשה מדובר בניתוח הנפוץ ביותר בישראל כיום. הניתוח הוא בעל אחוזי הצלחה גבוהים מאוד, כאשר מחקרים מצביעים על כך שאחוזי הצלחתו נעים בין 95-97%. (לקריאה אודות סיפורי הצלחה בניתוחי קטרקט לחצ/י כאן)

במקביל לסיכויי ההצלחה הגבוהים, חשוב גם להיות מודעים לסיכונים מסוימים הקיימים בניתוח זה. 

ברוב המקרים מדובר בתופעות קלות יחסית כגון אדמומיות, גירויים בעין, או מספר תופעות לוואי אחרות שניתן לטפל בהם באמצעות תרופות ומנוחה.

במקרים נדירים עלולים להיות סיבוכים קשים יותר, סיבוכים שעלולים ליצור פגיעה משמעותית יותר בעין ובראיה (לקריאה נרחבת על הסיכונים בניתוח ניתן ללחוץ כאן).

מהלך הניתוח:

כהכנה לניתוח, על המטופל לעבור בדיקה כללית אצל רופא משפחה, ואצל רופא העיניים כדי לבדוק את מצב כשירות העין לניתוח, וכן לקחת מדידות לצורך הניתוח. 
לפני הניתוח, יינתן הסבר על אופן הניתוח, על הסיכויים והסיכונים בניתוח קטרקט, וכן על סוג הניתוח והעדשה שירצה המטופל לבחור, בהתאם לצרכיו ורצונותיו. 
מלבד זאת, אין צורך בהכנות מיוחדות לקראת הניתוח (לרוב, אין צורך לצום לפני).

מהלך הניתוח הסטנדרטי קצר יחסית, ואורך עד שעה (בדרך כלל משך הניתוח הינו סביב חצי שעה ואף פחות). לאחר הרדמה מקומית לעין (סוג ההרדמה נתונה לשיקול דעת רופא המשפחה טרם הניתוח, בהתאם למצב הרפואי של המטופל), נעשה פתח קטן (באורך של כ-2 מ"מ) בשולי בקרנית העין, דרכו יתבצע עיקר הניתוח. לאחר הוצאת העדשה העכורה (הקטרקט) תושתל במקומה העדשה המלאכותית (לקריאה נוספת על מהלך ניתוח קטרקט ניתן לקרוא כאן). 

העדשות המושתלות מספקות תיקון אופטי למספר במשקפיים ובמקרים מסוימים גם לצילינדר (אסטיגמטיזם) אם נדרש (לקריאה נוספת לגבי סוגי עדשות להשתלה בניתוח ניתן ללחוץ כאן).

לאחר הבדיקה, המטופל יישאר לנוח מספר שעות, וישוחרר עוד באותו היום לביתו. למחרת הניתוח, המטופל יזומן לבדיקת מעקב אצל הרופא המנתח. מעקב נוסף יבוצע כעבור כמה שבועות (לרוב בין 4-6 שבועות).

לרוב, לאחר הניתוח, ניתן לחזור לפעילות כמעט מלאה (כולל נהיגה) – כבר ביום או יומיים לאחר הניתוח, למעט הגבלות מסוימות בימים הראשונים. 

חלק מההגבלות כוללות הימנעות ממאמץ פיזי מוגבר, שחיה או כל סוג של הרטבה ישירה של העין, וכן מחשיפה של העין לקרינה ישירה לשמש. כמו כן יש להקפיד על היגיינת העין בימים הראשונים לאחר הניתוח (לקריאה נוספת להתנהלות נכונה אחרי ניתוח קטרקט ניתן לעיין כאן).

שימו לב: רוצה לקרוא סיפורי מקרה מוצלחים של ניתוחי הקטרקט? לחצ/י כאן לסיפורי הצלחה!

הניתוח ברפואה הציבורית והפרטית

כיום קיים מגוון רחב של מוקדי טיפול אליהם ניתן לפנות כדי לבצע את הניתוח, החל בבתי החולים הציבוריים, וכלה במרכזים ובבתי החולים הפרטיים.

ככלל, ניתוח להסרת קטרקט הוא הליך הניתן, בצורתו הבסיסית בלבד, בחינם במסגרת סל התרופות הציבורי. במידה ותרצו לבחור את הרופא המנתח, או להנות מהפתרונות הטכנולוגים האחרונים, כי אז תוכלו לפנות לניתוח קטרקט פרטי או לשלם תוספת של השתתפות עצמית לחלק מהפתרונות. בשוק הפרטי ניתן למצוא חידושים טכנולוגים כדוגמת ניתוח של קטרקט בלייזר (להרחבה נוספת לגבי מהלך ניתוח קטרקט ניתן לקרוא כאן) וכן ניתן לקבל עדשות מתקדמות הנותנות מגוון רחב יותר של פתרונות אופטיים.

לסיכום, ניתוח קטרקט הוא הליך נפוץ בו מוציאים את העדשה העכורה (תופעה שכיחה בעיקר אצל מבוגרים) ומשתילים עדשה מלאכותית. בשונה מבעבר, כיום ישנם פיתוחים טכנולוגיים רבים המאפשרים טיפול מהיר והניתוח נחשב לבטוח. באתר תוכלו למצוא רופאים נבחרים בתחום ניתוחי קטרקט, ומאמרים שונים המתייחסים לאספקטים שונים בניתוח הקטרקט כגון מהם התסמינים, מהם סוגי ניתוח, מה הן העלויות ניתוח קטרקט, איך בוחרים רופא מנתח ועוד, על מנת שתוכלו לבחור את אופן הטיפול שהכי מתאים לכם בצורה מושכלת, רגועה ובטוחה.

וידאו על סימפטומים של קטרקט (אנגלית)

גולשים שקראו מאמר זה התעניינו ב:

מאמר זה נבדק ואושר ע"י ד"ר דובינסקי-פרצוב ביאנה רופאת עיניים בבי"ח שמיר – אסף הרופא

יש לכם שאלה? תגובה שברצונכם לכתוב?
שלחו אלינו בטופס למטה את שאלתכם/ תגובתכם: 

⇐ האתר אינו מתחייב לפרסם כל חוות דעת אלא לפי שיקול דעתו הבלעדי.

Scroll to Top